BMS و پایش محیطی

BMS (Building Management System)يا سيستم جامع مديريت و نظارت، سيستمي مي باشد که به صورت سلسله مراتبي طراحي، پياده سازي و پيکر بندي مي گردد تا اعمال کنترل، نظارت و مديريت تمامي تجهيزات نصب شده در يک حوزه کوچک، متوسط يا وسيع را به عهده بگيرد. اين تجهيزات شامل : سيستم هاي حرارتي، برودتي، تهويه، برق (جريان، ولتاژ، فرکانس)،شرايط آزمايشگاهي (دما، رطوبت، آشکارسازي گازها)، حريق (پيشگيري، اعلام و اطفاء)، نورپردازي، کنترل تردد، دوربين و تجهيزات مداربسته، تجهيزات حفاظت پيراموني (PIR، فنس الکترونيک، ...) و ساير تجهيزات ديگر مي باشد.

سيستم BMS از سه ديدگاه حائز اهميت مي باشد:

  • بهينه سازي مصرف انرژي در سطح تمامي سيستم هايي که در مجموعه فعال مي باشند، با پيکر بندي مناسب سيستم امکان پذير مي باشد.
  • با توجه به هوشمند سازي و يکپارچه سازي تمامي تاسيسات، نياز به حضور دائم نيرو هاي تخصصي در هر قسمت کاهش مي يابد. سيستم‌هايBMS با قابليت برنامه پذيري تمامي اعمال مورد نياز را، خود بر عهده مي گيرند و در صورت نياز راهکارهاي انجام کارهاي خارج از توان خود را به نيروهاي غير تخصصي حاضر ارائه مي نمايد.
  • مجموعه براي مديريت شرايط بحراني، برنامه ريزي مي شود و ضريب امنيت و قابل اطمينان بودن سيستم در شرايط بحراني تا حد زيادي افزايش مي يابد. سيستم مي تواند در شرايط بحراني با توجه به تنظيمات و مجموعه اطلاعاتي که در اختيار دارد بسيار سريع و بدون خطا تصميم گيري نمايد که در بسياري از شرايط مانند حريق سرعت تصميم گيري از اهميت بسياري برخوردار مي باشد.